Odbory bánk a poisťovní
Postup

Založenie odborovej organizácie

Založenie základnej organizácie odborového zväzu (ďalej len „ZO“) je riešené v čl. 19 Stanov OBP,  http://odborybankapoistovni.sk/stanovy

Postup

1. Konštituovanie prípravného výboru (najmenej trojčlenného).
  2. Prípravný výbor  osloví  vhodnou formou zamestnancov, potenciálnych členov a zvolá ustanovujúcu schôdzu.
  3. Na ustanovujúcej schôdzi by bolo vhodné a potrebné:
    • prezentovať dôvody vzniku ZO a podľa zváženia využiť   informácie z internetovej stránky OBP, http://odborybankapoistovni.sk
    • zvoliť výbor ZO, ktorý by mal mať najmenej 3 členov, pritom samotná základná organizácia by mala mať najmenej 4 členov,
    • vyhotoviť zápisnicu, prezenčnú listinu, príp. samostatný protokol o výsledku volieb
  4. Požiadať    Odbory bánk a poisťovní (ďalej  len  „OBP“) o vstup do OBP. Prílohou žiadosti a podkladom na zaevidovanie ZO do Registra OZ sú zápisnica z ustanovujúcej členskej schôdze, prezenčná listina a príp. protokol o výsledku volieb (ak nie je výsledok volieb uvedený priamo v zápisnici).
  5. Žiadosť o prijatie do OZ posudzuje a schvaľuje predsedníctvo OBP(P-OBP).
  6. Na základe schválenia je následne ZO zaevidovaná do registra OBP. Deň zaevidovania je dňom vzniku ZO.
  7. Vznik ZO oznámite zamestnávateľovi aj s uvedením zvolených členov výboru ZO. Výbor ZO je príslušným odborovým orgánom v zmysle Zákonníka práce. Členovia tohto orgánu požívajú osobitnú ochranu a majú práva a povinnosti vymedzené v Zákonníku práce.
  8. Odo dňa, kedy zamestnávateľovi   oznámite   vznik   ZO   je   zamestnávateľ   povinný akceptovať odborovú organizáciu ako zástupcu zamestnancov,    rešpektovať právo na kolektívne   vyjednávanie   a dodržiavať   povinnosti,   ktoré   mu   smerom   k zástupcom zamestnancov   vyplývajú   zo   Zákonníka  práce  a zákona   2/1991  Zb.  o kolektívnom vyjednávaní.